Sorry, item "offcanvas-col1-en" does not exist.

Sorry, item "offcanvas-col2-en" does not exist.

Sorry, item "offcanvas-col3-en" does not exist.

Sorry, item "offcanvas-col4-en" does not exist.

KOPFSACHE

 Präventionsprojekt gegen extremistischen  
 Salafismus & islamistischen Terrorismus 

WHAT WE DO

The Kopfsache (Use Your Head) project was launched by the Mönchengladbach police force in cooperation with the city council and its school and sports programme. Special sessions are held at selected schools to throw light on the dangers of extremist Salafism and Islamic terrorism. Kopfsache is therefore intended as a primary preventative project aimed at empowering young people and raising awareness against the radical extremist influences presented by Salafism. It gives school students from 14 to 19 years of age the opportunity to learn about and engage with this sensitive subject matter on a cognitive and emotional level.

PARTICIPATING SCHOOLS

CORNERSTONES OF THE EVENT

Project aims

• Empower the target group and raise awareness against conversion attempts

• Explain the transition from extremist Salafism to Islamic terrorism

• Prevent general suspicion against all Muslims

• Raise awareness amongst school teachers

• Improve cooperation between schools and police

 

Duration:

The actual session (excluding preparation and follow-up) lasts approx. 80 minutes.

Project overview

First, teachers at participating schools can receive an introduction to the topic of Salafism and Islamic terrorism from an Islam scholar. Students should also be introduced to the topic before the actual session takes place. The school itself is responsible for preparing the students for the session, for instance by incorporating the topic into lessons or project days. The Department of Intercultural Education and Integration (ABI) in Mönchengladbach can provide guidance here if required. Alongside highly emotive media reports and first-hand experiences, the actual session also provides comprehensive information on Salafism and Islamic terrorism. After the session the students in the class have the opportunity to ask the speaker questions. It is then the responsibility of the school to provide subsequent follow-up work and go deeper into the issues raised.
Download the flyer

Student evaluation

92.5% of students asked were in favour of repeating the session every year! Reasons for this included the following:

• It is more effective than a normal lesson

• It clarifies the differences between Salafism and Islam

• It raises awareness amongst vulnerable people

• It has a preventative effect

• It provokes thought on the topic

• It is informative

• It prevents prejudice

• It is a good way to raise awareness

• Students with a Muslim background experience appreciation of their religion

LITERATURE

Islamischer Staat

Wie ist der "Islamische Staat" entstanden, der jetzt große Teile Syriens und des Irak terrorisiert und dessen Aufruf zum Kampf auch Jihadisten aus Deutschland folgen?

Al-Qaidas deutsche Kämpfer

Der islamistische Terrorismus hat sich in den letzten Jahren zunehmend global organisiert. Guido Steinberg analysiert diese Internationalisierung mit Blick auf die deutsche Terrorszene. 

Islamismus

Der Islamismus überdeckt durch seine gewalttätigen Seiten mittlerweile fast schon die islamische Religion selbst. Das Buch hilft, den islamischen Fundamentalismus und die Gefahr, die von ihm ausgeht, besser zu verstehen.

"Ich lebe nur für Allah". Argumente und Anziehungskraft des Salafismus

Die Broschüre richtet sich vor allem an Pädagogen, Jugendarbeiter und andere Multiplikatoren: grundlegenden Informationen über Geschichte und Strömungen des Salafismus...  

Extremistischer Salafismus als Jugendkultur

Salafismus ist offenbar gerade für junge Menschen attraktiv. Sie sondern sich von der Mehrheitsgesellschaft ab und scheinen einen eigenen Code für die Kommunikation entwickelt zu haben.

Mit oder ohne? Das Heft zum Kopftuch - Lehrerbegleitheft

Um eine Diskussion im Klassenraum anzuregen, finden sich im Lehrerbegleitheft Informationen zur Geschichte und zu den Hintergründen des Kopftuchtragens.

Mit oder ohne? Das Heft zum Kopftuch

Mit oder ohne? Überzeugung oder Pflicht? Religiös oder radikal? Fragen zum Thema Kopftuch.

Salafismus in der Demokratie

Der Salafismus gilt als ultrakonservative Strömung im Islam und ist die derzeit dynamischste islamische Bewegung. Durch seine mitunter radikalen Thesen fühlen sich oft auch Jugendliche und junge Erwachsene auf Sinnsuche angesprochen.

Teaching materials

 

General literature on Islam

Introductory

  • Hartmut Bobzin, Der Koran. Eine Einführung. H.Beck, Aufl. 7, München 2007
  • Harmut Bobzin, Mohammed, H. Beck, Aufl. 4, München 2011
  • Heinz Halm, Der Islam. Geschichte und Gegenwart.H.Beck, Aufl. 4, München 2004

In Depth

  • Thomas Bauer, Die Kultur der Ambiguität. Eine andere Geschichte des Islams. Berlin 2011.
  • Angelika Neuwirth, Der Koran als Text der Spätantike. Ein europäischer Zugang. Berlin 2010.
  • Schmidt-Leukel, Perry, Religious Pluralism and Interreligious Theology, 2017

Koran translation

  • Muhammad Asad, Die Botschaft des Koran, Übersetzung und Kommentar, Patmos Verlag 2009
  • Hartmut Bobzin, Der Koran, H.Beck 2010
  • Ahmad Milad Karimi, Der Koran, Herder 2016

PRESS RELEASES

Polizeipräsidium Mönchengladbach
Kriminalprävention

Krefelder Straße 555
41066 Mönchengladbach

Telefon: 02161 29-12500 o. 12511
Telefax: 02161 29-12509
dkkv.moenchengladbach@polizei.nrw.de

Kooperationspartner

Stadt Mönchengladbach
Fachbereich 40, Schule und Sport
ABI – Arbeitsstelle für interkulturelle Bildung und Integration

Fliehtstraße 90
41061 Mönchengladbach

Telefon: 02161 25-53784
Telefax: 02161 25-53798
abi@moenchengladbach.de
www.moenchengladbach.de

CONTACT

* To send a message the marked input boxes must be filled out.

Unterstützende Institutionen und Partner von Kopfsache

Copyright © Your Company

          Data protection     |     Imprint     |     © Kopfsache - Stadt Mönchengladbach